lifemag.gr | Διατροφή

Τι είναι τα προβιοτικά και που μπορούν να βοηθήσουν;

src bbsrc

Τα προβιοτικά ουσιαστικά είναι εμπλουτισμένες δόσεις των ειδικών οικείων βακτηρίων του εντέρου μας, που λαμβάνονται μέσω της διατροφής μας. Η γνωστότερη ως η  καλή χλωρίδα του πεπτικού σωλήνα αποτελείται από πλήθος βακτηρίων που βοηθούν στον καταβολισμό των τροφών, στην κινητικότητα και στις εκκρίσεις του πεπτικού συστήματος, καθώς και στην άμυνα του οργανισμού από τις επιθέσεις ιών, μυκήτων και βακτηρίων.

Η σύγχρονη τάση στη βιομηχανία τροφίμων είναι η προσθήκη προβιοτικών στα προϊόντα τους, δηλαδή η ελεγχόμενη πρόσμιξη σε ελάχιστη συγκέντρωση του τροφίμου με πληθυσμούς βακτηρίων, που ενισχύουν τη χλωρίδα του εντέρου. Η σκέψη αυτή μπορεί να σοκάρει, όμως είναι μια πρακτική εντελώς ακίνδυνη, με την προϋπόθεση πάντα πως γίνεται με τον κατάλληλο επιστημονικό σχεδιασμό, τη συνεχή επίβλεψη σε όλα τα στάδια της γραμμής παραγωγής και τέλος εξελίσσεται με χρήση των ενδεδειγμένων εργαστηριακών υποδομών.

Σε κανονικές συνθήκες διαβίωσης και διατροφής, ο οργανισμός μας παράγει και συντηρεί την εντερική χλωρίδα στα αναγκαία επίπεδα. Τα έντονο άγχος, η πνευματική και σωματική καταπόνηση, καθώς και η μη ενδεδειγμένη διατροφή, μειώνουν τους πληθυσμούς των βακτηρίων-βοηθών μας, επιβαρύνοντας την πέψη, την άμυνα και τη σωστή λειτουργία του εντέρου. Παράλληλα, αλλάζει η αναλογία και ο τύπος των βακτηρίων, κάνοντας ευκολότερη την προσβολή του οργανισμού από απλές ή πιο σοβαρές ασθένειες.

Το φούσκωμα, ο τυμπανισμός, οι εναλλαγές στις κενώσεις και πολλές άλλες ενοχλητικές καταστάσεις μπορεί να προκύψουν, όταν διαταράσσεται η εντερική χλωρίδα. Σε ακόμα πιο σοβαρές περιπτώσεις μπορεί να ευνοηθεί ο σχηματισμός καλοηθών μορφωμάτων όπως οι πολύποδες ή ακόμα και όγκοι νεοπλασματικών κυττάρων. Κλινικές μελέτες έδειξαν πως η κατανάλωση τροφών με προβιοτικά, επαναφέρει την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία την πέψης σε ποσοστό 28%, ενώ παράλληλα μειώνει κατά 20% την πιθανότητα ανάπτυξης καρκίνου του εντέρου.

Η κατανάλωση τροφών που είτε λόγω της φύσης τους, όπως το γιαούρτι, τα δημητριακά κ.α., είτε λόγω της επέμβασης του ανθρώπου περιέχουν προβιοτικά είναι μια στρατηγική που επιλύει αρκετά προβλήματα της διαδικασίας της πέψης και θωρακίζει το πεπτικό σύστημα απέναντι στις απλές και ενοχλητικές ασθένειες ή ακόμα και σε πιο σοβαρά νοσήματα. Η κατανάλωση προβιοτικών μπορεί να γίνει είτε με τρόφιμα που τα περιέχουν, είτε με ειδικά συμπληρώματα διατροφής, είτε τέλος με φυσικό τρόπο εφόσον βέβαια το επιτρέπει η κατάσταση του πεπτικού μας συστήματος.